28juli2010

Alla inlägg under februari 2010

Av 28juli2010 - 9 februari 2010 18:31

Helt plötsligt har jag börjat fundera på vilken klänning jag ska ha...Jag som inte velat på typ ett år. Råkade trilla över denna underbara kration...


  


Vilken är finast, ovan el nedan??


  



Av 28juli2010 - 9 februari 2010 18:10

Ja, jag tror jag skickar dem redan i morgon...iii jag kan inte vänta längre, jag kan inte hålla mig. jag har 18 rosetter kvar att knyta och en massa adresser att skriva men det ska nog gå...J ville gärna skriva på sina vänner och släktingar så det betyder ju att jag bara ska skriva ca hälften. Undra vem som hör av sig först.


Jag vågar inte tro och hoppas på för mycket men något samtal, sms eller kommentar vore ju trevligt. Det är ju trots allt så att ingen vet...


(Mamma ringde innan, hon hade pratat med min bror och då berättat att min ena kusin väntar barn, varpå min bror säger "Va roligt, då kanske de gifter sig oxå så man kan få gå på bröllop snart". Han skulle bara veta)


Till helgen eller i början på nästa vecka, får se hur länge jag lyckas hålla mig, tänkte jag även länka till min ordinarie blogg och naturligtvis även länka åt andra hållet. Nu är vi snart inte hemliga längre aaaaa


  

Av 28juli2010 - 9 februari 2010 08:30



12 månader innan:

(x) Bestäm datum och tidpunkt för vigseln

28juli2010 kl 15.00

(x) Bestäm bröllopets färgtema/stil/karaktär, borgerligt/kyrkligt

Vinrött och rosa med silvriga inslag (vit grundfärg naturlgtvis) /kyrkligt utomhus

(x) Boka kyrka eller vigsellokal

Strandkanten vid mina föräldrars sommarhus

 

9 månader innan:

(x) Bestäm bröllopsklädsel; ska den sys, hyras eller köpas?    

Sys eller köpas för min del. Min m2b ska hyra sina                     

(x) Besluta er för en budget och kom överrens om hur bröllopet ska betalas    

Vi betalar och köper saker då och då, min mamma hjälper till med maten

(x) Boka festlokal

sommarhuset vid strandkanten =) Tältet är beställt

( ) Boka fotograf (tillfrågad men ej gett svar)

(x) Bestäm antalet gäster och skriv gästlistan

ca 65 st, blir tält därav fler gäster           

( ) Välj vilka som ska ingå i ert bröllopsfölje

 (x) Planera och boka er bröllopsnatt, och era gästers övernattning

Statshotellet, pappa ska fixa det, gästerna får fixa egen om de ska sova över

  

6 månader innan:

(x) Börja tänka på bröllopsmenyn och andra bröllopsarrangemang

Menyn är i stort klar; Rödlöks cheeskake, grillbuffé, effterrätt? och tårta?

(x) Utse vem som ska vara toastmaster

Tillfrågade och sagt ja

( ) Beställ bukett, corsage, och blommor, tänk på ev färgtema

(x) Forma och beställ inbjudnings-,placerings-, tackkort

Utseendet är klart på fästhäfte och inbjudningkort.

Inbjudningarna klara

(x) Planera och boka bröllopsresa. Tänk på att efternamn i pass och biljett ska stämma överrens

      Åker till Bali två månader innan bröllopet och Helsingborg på weekend helgen    

       efter

 ( ) Boka ev. bröllopsvals kurs

  

4 månader innan:

( ) Boka en tid för träff med vigselförättaren och gå igenom vigselceremonin

( ) Gå igenom sång och musik med de musiker ni ska ha och ev välj någon solist

Solist är vald och tillfrågad, men ingen planering klar

(x) Bestäm festmenyn och preliminärboka

Mamma vill göra allt utom tårtan

( ) Boka den utrustning och de festtillbehör som ni planerar hyra

      tält är bokat, vad mer borde man hyra???

 ( ) Boka alla trasportmedel. Till och från kyrkan, eventuellt till och från frisör och fotograf

  

3 månader innan:

( ) Gör upp ett program över vad som ska hända under bröllopsdagen.
( ) Utse någon som hjälper till med de praktiska

( ) Välj ut vigselringar och beställ gravyr

( ) Kontakta skattemyndigheten för hindersprövning (giltig i 4 månader)

( ) Införskaffa brudens alla tillbehör beställ tid hos frisören för brudklädsel (hår, sminkning,påklädsel)

  

6-8 veckor innan:

(x) Skriv inbjudningskorten och skicka ut dom.

Skickas nu i veckan

(x) Sätt O.S.A en månad innan vigseln

     Osa blir 20 maj

 ( ) Beställ bröllopstårtan

( ) Skriv en detaljerad inköpslista om ni planerar själva att arrangera bröllopsfesten

( ) Skriv en önskelista över bröllopspresenterna och lämna till någon som kan informera gästerna

pengar??

( ) Skriv äktenskapsförord (avtal mellan makar om egendomen)

( ) Skriv vigselprogrammet och festprogrammet

Detta gör toastmaster, jag gör "skalet"

 

1 månad innan:

( ) Prova hela bröllopsklädseln och kontrollera att allt är klart och gå in era skor för att undvika skavsår

( ) Träffa frisören för en sista avstämning av frisyr, färger och annat

( ) Förbered en placeringslista och skiss över bordsplacering

  

2 veckor innan:

( ) Hämta vigselringarna och försäkra er om att de passar

( ) Kontakta fotografen för en avstämning av alla detaljer

( ) Besök festlokalen och gör en detaljerad genomgång av bröllopsmiddagen

( ) Samla alla som har en uppgift vid bröllopet tex toastmaster och gå igenom bröllopsschemat så att alla är klara över vad dom ska göra

( ) Kontrollera de bokningar ni har gjort tex transporter, blommor och hyrsaker etc

( ) Gör klart bordsplaceringen när alla har svarat på inbjudan, skriv ut och gör stora skisser till festen

  

1 vecka innan:

( ) Lämna in hela bröllopsklädseln till frisören så att allt är på plats innan bröllopsdagen

( ) Repetera vigselceremonin en sista gång med de berörda

( ) Packa för bröllopsresan

  

Dagen innan:

( ) Räkna med att det kan finnas något att fixa i sista minuten

( ) Lämna in kläder och annat ni behöver för bröllopsnatten och dagen efter bröllopet på det ev hotellet

( ) Dekorera kyrka, festlokal och ev bil

Slappna av på kvällen med en romantisk middag, och lägg er i tid

  

Bröllopsdagen:

( ) Ät en ordentlig frukost så ni orkar hela dagen

( ) Hämta brudens bukett, brudgummens corsage

( ) Kom ihåg ringen/ringarna

( ) Påklädning och sminkning hos frisören

NJUT!!!

Av 28juli2010 - 8 februari 2010 19:26

Jag skrev ett långt inlägg för ett par dagar sedan, men av någon anledning publicerades det inte och dessutom försvann det =( Vi har iaf en väldans massa att göra just nu...Förra veckan fick vi en fråga som är lite livsavgörande...Kan inte skriva mer än att det är ett stort beslut som ska fattas. Något vi vill, men som kommer väldigt olägligt om man tänker på att vi är mitt uppe i bröllopsplanering och att vi dessutom ska två veckor till Bali...

Målet är att få iväg alla inbjudningar senast torsdag så det dimper ner i brevlådan på fredagen som en liten alla hjärtansdag hälsning. Onsdag hade varit trevligt, men det hinner vi aldrig med.

Har precis beskurit 40 inlagor och monterat de flesta (var klar med 30 kort), har åtta kort kvar att göra, så det håller jag på med nu. Ska verkligen försöka bli klar i kväll, men svårt då jag mår pyton men snart klar... Sen är det bara att binda ihop dem med en fin rosette. Det kommer bli sååå snyggt. Dock väger de lite för mycket...någon som vet om det finns 12kr valörer på frimärken, så man slipper sätta dit två stycken!

I morgon åker älskling och köper kuvärt så i morgon kväll är det kuvärtskrivande som gäller...Dessutom måste han skriva ut kartan och vägbeskrivningen så att de kommer med.

Blir ett väldigt långt inlägg, men det känns som det är väldigt mycket just nu även om det "bara" handlar om att få iväg inbjudningarna. Men sen är det ju det där med Bali, som ska planeras lite och sen det här andra som dykt upp...

Ps Tält är bokat, känns toppen

Ovido - Quiz & Flashcards